woensdag 18 april 2012

Zorgleerlingen in de knel

Ik lees het Noordhollands Dagblad, 18 april. Tja, het jaarverslag van inspectie is uit. Ik citeer maar even: "De inspectie verwacht dat dit (bedoeld wordt: je als leraar richten op niet alleen het gemiddelde kind en niet kunnen differentiëren) alleen maar erger wordt door invoering van het passend onderwijs".

En even verderop:
- op scholen is meer professionele begeleiding nodig, want dan alleen kunnen zorgleerlingen opgevangen worden in regulier onderwijs
- ambulant begeleiders met veel ervaring in het speciaal onderwijs verliezen waarschijnlijk hun baan
- gewone docenten kunnen dan niet meer op deze krachten terugvallen
- ook de AOB verwacht grote problemen

Nu kan ik allerlei leuke verhaaltjes schrijven, maar als dit o.a. in het jaarverslag staat van inspectie, is daar geen letter Chinees bij. Het zoveelste advies aan de minister, naast die van Dijsselbloem, de ECPO enz. Hoeveel duidelijker moeten instanties-die-er-verstand-van-hebben nog zijn om aan deze minister duidelijk te maken dat passend onderwijs, op deze manier gewoon niet kan? Niet alleen de bezuinigingen, maar het weghalen van ervaren krachten, maakt van passend onderwijs een onderwijsramp van de eeuw.

Ik kan het echt niet mooier maken, terwijl ik een positief ingesteld mens ben.

Minister, wilt u wakker worden, please?

1 opmerking:

  1. Ik deel deze mening volkomen, blijkbaar moeten er eerst feiten waarneembaar zijn, en dan nog is de vraag of ze er wat mee doet, onze zorgleerlingen brenegen immers niets op in deze maatschappij , ze kosten alleen maar geld )))zo denkt mevrouw .....

    BeantwoordenVerwijderen