vrijdag 20 april 2012

Wat wil JIJ, als leraar?

Ik schreef het al eerder: door het slecht implementeren van passend onderwijs door het ministerie, worden de samenwerkingsverbanden onder druk gezet. Er moet snel een bestuurlijk plaatje komen. Heren en dames zijn daar zo goed en zo kwaad als het kan mee aan de slag.
Een ander, naar mijn idee beter, uitgangspunt was geweest: wat is er nou nodig straks, als passend onderwijs echt van start gaat. Je geeft les, je staat voor de klas... het vermoeden is dat je met meer verschillen te maken krijgt tussen leerlingen. Verwijzen naar speciaal onderwijs zal moeilijker gaan. Hoe ben jij nu geholpen, welke steun wil jij?
Heb je iets aan een lange studie of masteropleiding? Wil je begeleiding op de werkvloer? Wil je een "EHBO-functie op de achtergrond" die kan invliegen bij problemen? Een apart klasje? En als dat vol is? Begeleiding, advies, opvang, steun, korte en praktische scholing???? En hoe wil je dat er gekeken wordt of je voor een leerling naar jouw idee terecht hulp vraagt? Wat heb je NU en wat wil je behouden? Wat kan wat jou betreft weg?

Ik ben zeer benieuwd, want naar mijn idee komen de waardevolle suggesties van leraren nog te weinig aan bod. En het zou geweldig materiaal geven om passend onderwijs op zinvolle manier te gaan opbouwen.

Als er voldoende reacties komen, maak ik er een (gratis) boekje van in de reeks "Open Deuren", uiteraard zonder namen te noemen van degenenen die reageren. Je kunt op deze blog reageren, of mij mailen: info@recnh45.nl

Ik ben zeer benieuwd en nieuwsgierig.
Zet er wel even bij of je bao, VO, MBO-leraar bent enz.

1 opmerking:

  1. Positieve insteek!

    ik zou graag terug willen naar de PABO, voor speciale 'passend onderwijs klas' voor leraren po die bijgeschoold willen worden op gebied van leer- en gedragsproblemen. Meteen terugkoppeling naar praktijk door je werk.

    BeantwoordenVerwijderen