vrijdag 27 april 2012

HOERA ???

De bezuinigingen op passend onderwijs gaan niet door! Hoera! "Het onderwijs" juicht, ouders kopen gebak en zelfs de vakbonden zijn in opperst beste stemming....
Maar... wat is er nu bereikt?
Natuurlijk... dat de politiek geluisterd heeft. Dat er NIET minder geld is!
Maar, ik bedoel: welk positief effect voor de leerling en de leraar?

De klassen in speciaal onderwijs worden niet groter! Gelukkig. Waard om te vieren!
En verder... eh... verder....

Krijgt iedere leerling nu "juiste" plek? Wordt de leraar ondersteund in gewoon onderwijs?
Nou, de groei van speciaal onderwijs moet wel gestopt worden. Dus het aantal leerlingen die extra aandacht nodig hebben in het gewone onderwijs zal stijgen. Ja... maar die krijgen hulp.
Dat regelen de samenwerkingsverbanden! Eh... hulp?
Helaas blijft het onzeker dat een leerling extra aandacht krijgt als dat nodig is. Want er is volkomen vrijheid om de gelden te gebruiken. Voor zorgklasjes bijvoorbeeld.
En de duizenden begeleiders, goed opgeleid en met stevige ervaring, worden wél ontslagen! Oók als de wet controversieel wordt. Want de ontslagen lopen al. En die kunnen alleen gestopt worden als er in de komende maand zekerheid komt. Zekerheid dat de gelden aan die begeleiding besteed móeten worden. Dat zal helaas niet lukken.Want dat kan alleen de 2e Kamer. En die 2e Kamer is er voorlopig niet.
Koop gebak, juich en stamp op stoelen, maar ouders, leraren en vooral bonden...
wat er nu wordt afgebroken, valt niet te stoppen. Juich dat "de Arena" heeft geholpen. En verbaast u zich er over een jaar over dat alle begeleiders weg zijn. Want "de bezuinigingen gingen toch niet door???"
"Ach mevrouwtje, uw kind mag wél naar de tussenvoorziening. Tja, de plek op de gewone school met begeleiding is het kwijt....eh... integratie?"
Ja, ik ben blij voor mijn collega's van de scholen voor speciaal onderwijs en voor de kinderen en ouders: geen grotere klassen.
Maar ik treur voor de kinderen die straks  in de tussenvoorziening zitten, in plaats tussen alle andere kinderen. En voor de leraren die hun begeleider missen. Maar ja, dat is pas over een paar jaar...
en ik word een oude mopperkont...
de begeleiding, ondersteuning weg, maar och, er zijn geen vlekjes meer. Want dát gaat wel door: het wegpoetsen van problemen. In theorie en op papier.
Ja, een mopperkont... maar het gebak smaakt me niet.
Ik kan het niet opbrengen volop mee te juichen met mijn collega's die geen grotere klassen krijgen, met de bonden die "gescoord" hebben in de ogen van het volk, met de ouders die denken dat het NU beter wordt voor hun kind...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten