vrijdag 13 april 2012

Al die malle diagnoses!

Er wordt wat afgepraat over "diagnoses" in de politiek! Zowel wat betreft de portefeuille PGB als Passend Onderwijs is het een besmet woord geworden. Heel gek eigenlijk, want een "diagnose" is helemaal niks politieks. Het is de conclusie van een arts of andere wetenschapper om na onderzoek een behandeling te kunnen voorstellen. Het is pas mis gegaan toen de politiek zelf het stellen van een diagnose verplicht maakte voor het doen van uitkeringen of toekennen van begeleidingsgelden. De politiek zelf heeft er een soort van paspoort van gemaakt om toe te kunnen treden in het land van "hulp". Een soort bewijs dat er echt iets aan de hand met je is....dat je dus niet sjoemelt! Zo is het dus nooit bedoeld en nu worden wetenschappers er van beschuldigd dat ze maar lukraak diagnoses stellen... Ja, hallo zeg, dat is wel hun vak jah? Van een "bewijs dat je niet sjoemelt" is het stellen van een diagnose juist hét "bewijs dat je sjoemelt" geworden. Want het zijn er teveel!
En meneer Elias zich maar luid (vooral luid!) en duidelijk afvragen waar die vlekjes toch vandaan komen....
Bekijk het nou eens nuchter... bij een servicebeurt van mijn Saab wordt de auto gecontroleerd. De laatste keer constateerde men dat er speling zat in de draagarm en kogel voor links. Ik wist niet eens dat zo'n ding erin zat, maar was wel blij dat de diagnose gesteld werd. Het kost een paar centen, maar nu dat armpje dus ontdekt is, kan er iets aan gedaan worden. Om erger kwaad te voorkomen. Ik hád natuurlijk tekeer kunnen gaan en kunnen vragen om het uitstroomprofiel van mijn auto te omschrijven, maar dat vond ik toch wat te ver gaan. Mijn auto heeft een vlekje, maar als ik nu maar niet door diepe kuilen rijd en de monteur er straks even naar kijkt, komt het allemaal in orde.
Tsss.... de politiek met haar uitspraken ove diagnoses....
Was het Wim Kan die over de uitspraken van de toenmalige paus betreffende anti-conceptie zei: "Als je de sport niet beoefent moet je je ook niet met de spelregels bemoeien"? Laat de politiek gewoon "politiek doen" en zich niet bemoeien met zaken waar ze geen verstand van hebben: draagarmpjes links voor in mijn Saab en diagnoses.

1 opmerking:

  1. Helemaal eens. Een diagnose kan handvatten bieden. Het kan duidelijker worden hoe een kind beter te helpen. Aan de andere kant moeten we er niet te regide mee om gaan. Hij heeft die diagnose dus die en die hulp. Je moet altijd precies kijken waarbij hulp nodig is. Hoe kan een diagnose bij dit kind worden uitgelegd? Ik heb twee kinderen met allebei dezelfde diagnoses. Toch verschillen ze erg van elkaar en liggen hun hulp/begeleidingsvragen ook anders. Ik bedoel maar.
    Ik hoorde vandaag dat mensen die in de rouw zijn voortaan maar naar de huisarts moeten omdat ze niet de diagnose depressief hebben. De ene rouwende is echter de andere niet. En als je huisarts tijd heeft om een paar gesprekken met met je te voeren prima. Maar voor sommigen is meer nodig. Kijk daarom naar het individu en welke hulp/begeleidingsvragen er zijn en hoe deze persoon het beste geholpen kan worden.

    BeantwoordenVerwijderen