donderdag 19 april 2012

Daar is ie weer: Ton Elias!

André van Duin laat een van zijn typetjes een radioprogramma beginnen met een langgerekte kreet: "Ja hoorrrrrrr....... daar is ie weer!" Ik kan er niks aan doen, maar dat was ook mijn spontane eerste reactie op het bericht van Elias op zijn website: "VVD roept leraren op problemen serieus te nemen". Volgens mij bewezen die 50.000 stakers laatst in de Arena dat leraren de problemen heel goed zien en al bloedserieus nemen! Een beetje andere visie op waar de problemen écht liggen....? De oproep van de VVD (en wéér die taalfouten: gerepresenteerde jaarverslag)... tja... zou dat nou echt indruk maken? Natuurlijk is het koren op de molen van meneer Elias dat inspectie constateert dat leraren te weinig basisvaardigheden hebben. Eén op de zeven in basisonderwijs, één op de vijf in het voortgezet onderwijs en wel één op de vier op de Havo! Want tellen daar houdt meneer Elias van. Eén op de vijf leerlingen heeft een vlekje... weet u nog? En van die ouders klopt ook al niks: géén betrokkenheid en zo. Het is wel een zielig samengeraapt stelletje zo, maarrrrr... de inspectie heeft het geconstateerd door de bolletjeslijsten, dus is het waar!
Gelukkig heeft meneer Elias de oplossing: leraren en scholen zouden van elkaar moeten willen leren! Werkelijk een van diep inzicht getuigende suggestie! En hij roept de leraren op! De enige leraar die nog naar meneer Elias luistert en op een oproep van de zijde van de VVD reageert, is die ene leraar die hij op zijn website noemt. Weet u nog, die passend onderwijs zo geweldig vindt....
Dat inspectie zich ernstig zorgen maakt over de toekomst van het onderwijs in de vorm van passend onderwijs, laat meneer Elias per ongeluk weg. Want dát plan douwen we door! Dat meneer Elias vele, vele tienduizenden goede leraren ontslaat en de rest telkens maar weer demotiveert met zijn brallerige wijze van communiceren, blijft even buiten beschouwing in het betoog van de VVD.
Gelukkig schrijft meneer Elias in zijn laatste zin nog iets waardevols: "Als men een constructieve dialoog in het onderwijs wil, moeten de reële problemen natuurlijk niet op de automatische piloot terzijde worden geschoven". Het is een beetje kromme zin voor een communicatiedeskundige, maar de bedoeling is duidelijk. Toch?
Constructieve dialoog, en niet afzeiken dus. Reële problemen niet terzijde schuiven, en dus stoppen met het wijzen naar leraren, kinderen met vlekjes en ouders die het verdraaien om betrokken te zijn. Hand in eigen boezem of zoiets, meneer Elias.
Er is een gebrek aan basisvaardigheden. En dat klopt. Kijk maar eens hoe dat gebrek aan politieke vaardigheden, om de op zich goede uitgangspunten van passend onderwijs ordentelijk te implementeren, inmiddels voor een chaos heeft gezorgd. Het brandt inmiddels in veel samenwerkingsverbanden en op steeds meer scholen en in steeds meer gezinnen.
Omdat ik het demotiverende gebral en "de oplossingen van de VVD" spuugzat ben, heb ik mezelf beloofd óók te gaan tellen. Net als meneer Elias. Tot tien voortaan, zodat de steeds weer opborrelende neiging om op de mans onzinnige schrijfsels te reageren, langzaam kan wegzakken. In het putje.

2 opmerkingen:

  1. En over deze publicatie http://aob.nl/default.aspx?id=12&article=48852 hoor je Ton natuurlijk niet ...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. PR-ondernemer en mediabespeler Elias is ingehuurd om de aandacht af te leiden van de bezuinigingen op onderwijs. Met het devies 'aanval is de beste verdediging' houdt Elias niet op om scholen en vooral leraren allerhande zwarte pieten toe te spelen, in de wetenschap dat een dédain jegens leraren het altijd goed doet op verjaardagsfeestjes en bij Henk & Ingrid. Daarbij zorgt hij er voor schone handen te houden met frases als 'natuurlijk werken de meeste leraren hard, maar...' en dan komt er een voorstel om de vakanties in te korten, het aantal lessen te verhogen of de 'onderste 10%' te ontslaan.

    Op zijn best spreekt de heer Elias in trivialiteiten. Natuurlijk is niet elke leraar goed, en natuurlijk wordt niemand beter van geklaag. Het stupide is dat de heer Elias die trivialiteiten gebruikt om critici van het OCW-beleid de mond te snoeren en de aandacht van de werkelijke problemen af te leiden.

    Daarom zouden we beter de heer Elias kunnen oproepen om 'de problemen serieus te nemen'. Want in een tijd met een gierend tekort aan echte leraren - onder de pet gehouden door de inzet van tienduizenden on- en onderbevoegden - is het niet erg slim om de werkdruk op te voeren, de arbeidsvoorwaarden te verslechteren en een wortel-en-stok-beleid op de leraren los te laten. Na jarenlange verwaarlozing van het lerarenberoep krijg je dus een steeds zwakkere instroom. QED.

    Niet slim, zei ik. Maar ach, slim, daar gaat het bij OCW al lang niet meer om. Het gaat om het voltrekken van de ideologie, van welke snit dan ook.

    BeantwoordenVerwijderen