zaterdag 21 april 2012

Catshuis en passend onderwijs

Tja, en dan vliegen de speculaties je om de oren: wat gebeurt er met passend onderwijs? In presentaties probeer ik duidelijk te maken dat passend onderwijs in verschillende talen wordt verkondigd:
1. de taal van: elk kind heeft recht op goed onderwijs
2. de taal van: jullie plakken maar etiketten en het kán allemaal goedkoper en effciënter

Ik mag toch hopen dat "1." doorgaat, omdat het vanuit het onderwijs zelf komt en het belang van elke leerling als uitgangspunt heeft. Vanuit inspiratie dus: expertise de scholen inbrengen en die scholen ondersteunen waar gewenst!
Verder hoop ik dat men over "2." nog even nadenkt: is het verstandig het huidige systeem, waarin ouders in ieder geval een "bewijs" en recht hebben op goede onderwijszorg weg te gooien? Is het verstandig gelden zonder meer door te sluizen naar nieuwe groepen (samenwerkingsverbanden) en dan te verwachten dat het goed komt en waardoor de expertise veelal grotendeels verdwijnt?

Even reclame voor mijn eigen club www.Gedragpunt.nl , omdat ik er niet alleen trots op ben, maar ook omdat ik denk dat dit de juiste manier is: het geld dat er is besteden we, in samenspraak met regulier onderwijs, aan wat-er-nodig-is. Soms is dat goede scholing voor de leraren, soms begeleiding voor individuele leerlingen, soms is dat training van een enkele leraar of het maken van een rustige tijdelijke ruimte met daarin een gespecialiseerde leraar, die ook collega's begeleidt. Altijd gaat het om een oplossing-op-maat. En als je dat wegens tekort aan financiën niet als school alleen kunt doen, dan werken we met een ploegje scholen. Kun je nog eens "uitruilen". Maar áltijd is akkoord van zowel "mijn ploeg" als de school nodig EN de ouders. Kristalhelder moet zijn dat het geld wordt ingezet op de meest efficiënte manier. Voor die leerling. Codewoord: kwaliteit en resultaat. Soms storten we gelden door naar scholen die een uitstekend eigen plan hebben, onder kwaliteitscontrole van experts. Dat gaat vrijwel altijd goed. En daar komt geen bestuur of samenwerkingsverband aan te pas (hoewel die soms ook prima meewerken hoor). Enne... dan mag het ook best ook wel met minder bureaucratie en met minder geld.
Elke zweem van "macht" is uitgesloten. De focus ligt echt op inhoud en onderwijsbehoefte. En dat loopt al jaren uitstekend, in heel Nederland. Bij uitgebreidere wensen komt er extra geld uit nascholing bij. Soms ook blijft er geld over en dat wordt dan in overleg met elkaar besteed aan het optimaliseren van de ondersteuningsstructuur in de/ een school of binnen een bestuur. Soms huren we daar ook andere partijen bij in, met een specifieke expertise. Dat loopt uitstekend, we vullen elkaar aan en weten elkaar te vinden. En geen geld tekort hoor.
Voorwaarde is wel dat je met een club in zee gaat die meer te bieden heeft dan losse ambulant begeleiders.

Ach, kon dit maar voortgezet worden.....
niet voor mij, niet voor de school, maar voor de kwaliteit van het onderwijs voor alle leerlingen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten