dinsdag 17 april 2012

Plofkinderen

Steeds vaker kom ik tegen dat de minister roept: "Je moet eruit halen wat er in zit", liefst met een soort trekbeweginkje erbij. De lat omhoog, de basis in orde. Natuurlijk, je moet leerlingen niet onder hun niveau laten presteren. Dat zou verwaarlozing zijn. Maar dat steeds maar weer benadrukken, geeft de indruk dat dit niet gebeurt. Het gevaar is ook dat de nadruk zo erg op dat cognitieve komt te liggen dat we het "schoolgaan" vergeten. Ik bedoel, school is een onderwijsinstituut, daar wordt onderwijs gegeven. Natuurlijk. Maar onderwijs is wél even iets meer dan les geven. Kinderen komen niet op school om "les te krijgen", ze gaan "naar school"... voelt u de nuance? In de klas heb je kinderen en als je daar maar uit blijft halen of, zoals de minister-president zegt, aan blijft "meetrekken" dan krijg je raar gevormde kinderen. Eerder schreef ik eens "Hoe gaat het nu met Marietje?"  "Eh... even in mijn volgsysteem kijken...".
Laten we toch vooral voorkomen dat het Theo Thijssen gevoel verdwijnt met al dat getrek.
Haal er niet álles uit. Trek er niet té hard aan. Stop er niet van álles in. Waakt u voor plofkinderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten