zaterdag 14 april 2012

IVO

Ik denk dat ik het al eens heb verteld in een van mijn boekjes: Ivo. Hij kwam bij mij op een van mijn scholen voor ZMOK ("zware scholen"!) : onhandelbaar, agressief, kortom... er was van alles mis. Voor de liefhebbers: OCD , ODD enz.  Moelijk joch! Een psychiatrisch rapport van 8 kantjes. We hadden al snel door dat hij was en werd uitgekotst door alles en iedereen. Het was ook echt een jongen die nou niet direct een gevoel bij leraren losmaakte van "laat ik je nu eens helpen". Zijn vocubulair was vnl. "Fuck you".
Ik ben zó trots op mijn collega's van toentertijd. Toen waren er nog geen volgsystemen en uitstroomprofieltjes. We vertaalden de informatie van de jeugdpsychiater in "ons gedrag". Drie jaar na "opname" van Ivo op de school, stond ik op het plein met nieuwe ouders te praten. Beetje goede indruk achterlaten en zo..... komt Ivo langs. Hij slaat me lachend op de schouders (auw!) en zegt: "Zo, ouwe rukker!"
Ik dacht: "Yes................. we hebben succes!"
De nieuwe ouders zeiden: "Die is echt gestoord he?"
Ik wist geen antwoord, maar was zó trots op Ivo!
Vorige week kwam ik hem tegen als stagiair in de Saab-garage. Zei hij: "He, meester! Servicebeurtje? Ik ga me best doen hoor!"

Volgens mij is het niet verstandig om dit verhaal te mailen naar de regering.
Maar ouders van kinderen als Ivo snappen me.
Ik kreeg "merci-chocola" op het einde van het jaar.
Van de ouders van Ivo.
En mijn Saab doet het weer perfect!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten