donderdag 29 maart 2012

Dan maar chantage?

De minster zag ook wel dat het volledig invoeren van passend onderwijs per augustus 2013 voor problemen zou zorgen. De expertise verdwijnt in één klap, vele duizenden begeleiders op straat en zo.
Nee, dat kan niet. Dús maakte ze met de vakbonden een afspraak: in de schooljaren 2013- 2014 en 2014-2015 wordt er nog gebruik gemaakt van de ambulant begeleiders, er komt wat extra geld om die mensen aan een andere baan te helpen enz. Zo kan er wat expertise worden overgedragen en worden gedwongen ontslagen zoveel mogelijk voorkomen.
De bonden zeiden: prima, we zijn akkoord, maar dat betekent niet dat we de bezuinigingen goed vinden.
Dus we gaan wel staken.

Op 8 maart vertelde de minister dat ze wel een beetje boos was: nu hád ze afspraken en gingen die rare leraren toch staken! En de bonden wilden dat ook nog! Dát kan niet: een afspraak én staken.

Het akkoord voor die twee jaar ligt er. Maar eh... nog geen handtekening. Gek he?
Het zal toch niet zo zijn, zoals boze tongen beweren, dat de minister zegt: jullie hebben gestaakt! Foei! Dus, terwijl ik in de Tweede Kamer heb gezegd dat ik e.e.a. geleidelijk invoer, verdom ik dat. Want ik ben boos. Ik zal ze leren met dat gestaak!
Het zál toch niet he?
Want dat zou chantage zijn.
Het zál toch niet?
Eh..maar ... wie is er eerder: de minister met haar handtekening, of de politieke partijen met vragen in de Tweede Kamer?
Hoe geloofwaardig is deze mninister nog? Niet alleen naar het onderwijsveld, maar ook naar de leden van de Tweede Kamer?
Het zál toch niet he? Nou..... soms vind ik een kladje in de trein.... het wordt nog een hete zomer!

2 opmerkingen:

  1. Ze klinkt onderhand als een verwend kind dat chanteert en manipuleert om haar zin te krijgen!
    Hoop dat de politiek nu eindelijk wakker wordt!
    Ik hoor nu al van kleutergroepen, jongste kleuters van 38 leerlingen....
    De toestroom naar het Speciaal Onderwijs is op het moment gigantisch. Geen wonder, kinderen kunnen niet meer goed worden begeleidt!
    Hoor het dagelijks dat scholen de bezuinigingen, vooral het verlies aan expertise donker inzien.
    Hoor ook al van de nieuwe bureaucratie die zich ontwikkelt:
    "Eerst hadden we aan een coordinator voor 2 dagen genoeg. Nu moeten er 2 volledige coordinatoren komen, een controller, een gebouw,
    mensen die indiceren, administratief personeel, enz. enz. Uhhhh, blijft er nog geld voor de kinderen en de leerkrachten op de werkvloer over??

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een van de belangrijkste oorzaken van de voortdurende Verelendung in het onderwijs is de volstrekte onzichtbaarheid van de gevolgen van OCW-beleid.

    Hoeveel ontslagen heeft het Passend Onderwijsbeleid tot gevolg? Niemand die het weet. Ook OCW niet.

    Hoe veranderen reguliere klassen als gevolg van Passend Onderwijsbeleid? Niemand die het weet. Ook OCW niet.

    Hoe goed zijn reguliere leerkrachten en VO-docenten voorbereid op de aanwas aan zorgleerlingen? Niemand die het weet. Ook OCW niet.

    Hoeveel onbevoegden staan er anno 2012 voor de klas? Niemand die het weet. Ook OCW niet.

    Wat zijn de meetbare doelen van Passend Onderwijsbeleid? Wie gaat na of ze behaald worden, en hoe? Wat als ze tegenvallen? Niemand die het weet. Ook OCW niet.

    Door zulke belangrijke informatie te maskeren of domweg niet eens te *willen* weten, drijft OCW een ideologie door in het onderwijs die de pijlers van de onderwijskwaliteit verrot. En snel ook.

    Ik ben een beschaafd mens. Daarom kost het me moeite om woorden te vinden voor de bende die OCW van ons onderwijs maakt.

    BeantwoordenVerwijderen