zaterdag 10 maart 2012

Barmhartig

De inhoud van dit verhaal is gewijzigd na bericht van iemand die zich net zoals ik zorgen maakt, maar beter thuis is in de Bijbel.
Ik heb niet zoveel op met het verbinden van geloof en politiek. Maar ik heb wel respect voor mensen die vanuit een geloofsovertuiging bepaalde waarden willen verwezenlijken. Daarom snap ik het standpunt van de CDA en SGP over passend onderwijs niet. Ik ben katholiek en was misdienaar. "Katholieken gooien vijf gulden op je collecteschaal en willen wisselen. Ze nemen zes gulden in kwartjes terug". Dat was de grap op verjaardagen, maar eh... toch wel met een kern van waarheid, weet ik uit ervaring.
Het verhaal van de "de barmhartige Samaritaan" ken ik een beetje. Iets van een gewonde man die aan de kant van de weg lag. Diep gelovige mensen lieten hem liggen en gingen bidden. Een ongelovige, (een slecht mens denk ik, of in ieder geval anders gelovend) nam de man op en verzorgde hem.
In de discussie over passend onderwijs doen het CDA en het SGP hetzelfde.
Het CDA geeft "scholingsgeld", maar neemt 6 gulden in kwartjes terug uit de collecteschaal, waardoor het geweten en het image veilig is gesteld, maar elk kind er armer van wordt.
Het SGP zal altijd de gewonde man oppakken, maar beweert met droge ogen: "Er lag helemaal niemand!"
Natuurlijk vind ik het een ramp dat men passend onderwijs de strot omdraait door politiek onvermogen. Maar erger vind ik die blije gezichten in de Tweede Kamer, terwijl ze de gewonde man laten liggen en dan óók nog proberen uit te stralen dat anders denkenden de Arena volpraten met valse getuigenissen.
"Zoals ook wij aan anderen hun schulden vergeven...". Ik heb er moeite mee.
Want, ondanks al die diep gewortelde menslievendheid, blijft men wisselen en komen er steeds meer kinderen in de goot. En men laat ze liggen. Gewond, beschadigd. Langs de weg.
En men slaapt toch rustig, want "ze waren helemaal niet gewond en beschadigd! Ze deden maar alsof!" Nee, CDA en SGP, ze sluiten de ogen, praten hun geweten in slaap en blijven maar verkondigen: "Het is de duivel, de Ritaline, de luie onderwijzer, de slome psychiater of de onbekwame ouder, de AOB, kortom de ongelovige die een verkeerd beeld schetst. Wij hebben de waarheid in pacht. We bidden dat het goed komt".
En zeg nou zelf, anders zou de minister-president toch niet de SGP-jongeren toespreken?"
Zelfs hij is al bekeerd en wisselt zijn guldens inmiddels in voor kwartjes.....



2 opmerkingen:

  1. Peter,
    Zoals je weet deel ik al je zorgen over Passend Onderwijs. Ik ben het ook met je eens dat je vanuit het christelijk perspectief een andere opstelling van deze beide partijen hierin zou mogen verwachten. Tot nu toe zie ik ze vooral het VVD standpunt steunen, want we hebben immers een regeerakkoord.
    Hoop met je dat ze nog tot inzicht komen en zorg willen bieden voor wie die zorg het hardst nodig heeft.

    P.s. Je bijbelkennis is niet best. Volgens mij lopen farizeeen en samaritanen wat door elkaar. Misschien zinvol om de gelijkenis van De barmhartige Samaritaan nog eens na te lezen in De Bijbel. Vragen we CDA en SGP om zich volgens die norm op te stellen. Komt het helemaal goed met die partijen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja, zie je, die Samaritanen! Ik wist dat ik ergens fout zat... Ga ik gelijk aanpassen. Thanks!

      Verwijderen