woensdag 21 maart 2012

De natte winden van de VVD

Meestal worden ze gelaten door de VVD: natte winden. Ik bedoel van die winden die met een harde knal of juist geniepig sissend van zich laten horen. En als ze al door een andere politieke partij worden gelaten, is de VVD er als de kippen bij om "hebben jullie dat wel gehoord?" te roepen en om zich heen te kijken. "Ik hoorde toch echt een feit!"

Winden als: we plakken al die kinderen maar labeltjes op. Dat is een al een oude. Je ziet een kind lekker door de school lopen, hebt wat geld nodig en hoppa: de IB-er duwt dat kind een diagnose door het strotje. Dus knijpen we onze neus dicht en zeggen: foei, een perverse prikkel!
Dan de ouderwind: ouders voeden gewoon slecht op. Niks gedragsstoornissen! In wezen is er met die kotertjes niks aan de hand. De ouders, die moet je aanpakken. En als het de ouders niet zijn, nou, dan toch die stakende leraren!

Een van de laatste knallen was die over Ritaline: zien jullie nou eens! Er worden gewoon pillen in kindertjes geduwd! Onvoorstelbaar toch! En als er ouders klagen over deze onbenullige diarerende politici met stinkende uitspraken, dan roept een bekende politicus: nee hoor, mevrouwtje, ik bedoel u niet, maar uw buurvrouw!

Het vervelende van natte winden is dat ze weliswaar snel vervagen, maar er blijft altijd iets achter. Daarom heten ze ook natte winden.

Er zijn altijd mensen die zeggen: waar rook is, is vuur. En dat is nu het venijnige van die losse floepers: dat zijn de mensen die "naruiken" en er zelfs in het geval van de Ritaline een artikeltje over schrijven: slecht, slecht, slecht! Uw kind wordt vergiftigd.

Ik merkte vandaag dat ik al te lang een klas niet van binnen had gezien. Zeker een week of twee. Vandaag was ik weer even op een school. Er ja hoor, er liepen kinderen! En leraren die vertelden over die kinderen. De kinderen lieten me hun werk zien: een prima gemaakte rekentaak en een ander had op de pc een moeilijk opgave opgelost. Trotse kinderen en trotse leraren!

En ik besef me: ja, trots. Nog wel.

Maar er hoeft eerdaags maar weer eens een VVD-er een ondoordachte,vochtige scheet over #passendonderwijs te laten en het is echt helemaal over met het enthousiasme. Dat enthousiasme is er nog. Nog wel. Totdat de remsporen van al die ondoordachte, niet bewezen en stinkende aantijgingen zichtbaar worden en de stank ondraaglijk.

Over vlekjes gesproken....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten