zondag 11 maart 2012

Moeten we bang zijn?

Moeten we ons zorgen maken over passend onderwijs? De grondbeginselen van de wet zijn prima: elke kind een prima plek! Waar ik me het meest zorgen om maak is de onwetendheid op sommige scholen. Soms denkt men: och een vlekje meer of minder...
In een aantal gebieden in Nederland gaan besturen failliet als men geen goede strategie hanteert. Om financieel gezond te blijven móeten daar in één klap heel veel leerlingen van speciaal onderwijs naar regulier onderwijs. En geld om begeleiding in te huren is er niet. En dáár maak ik me zorgen om! Dat men zich dat niet realiseert.....
In andere gebieden in het land hoeft men zich minder zorgen te maken. Daar zit men goed. Voorlopig.... maar ook daar is het verstandig in personeel te investeren. Goede scholing en voorlichting en personeel echt trainen. Niet met ellenlange theoretische cursussen, maar praktijkgericht: hoe ga je met leerlingen om. Nu dus, niet straks.
Het klinkt zo simpel.
En dat is het ook.
Maar je moet het wel dóen. NU dus. Want passend onderwijs is al lang al begonnen.
En de gebieden waar de verevening dus negatief uitpakt en de besturen moeten bijdragen aan het negatieve saldo van het samenwerkingsverband van miljoenen: ik wens hen heel veel kennis, wijsheid, sterkte. Daar heeft men het echt nodig.
Pak wat je pakken kunt voor ondersteuning door mensen die ervaring/ kennis/ de juiste competenties hebben. Natuurlijk moet je protesteren, maar doe wat! Voor de kinderen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten