zondag 4 maart 2012

De vlekjes van de minister

Ik ben het eens met de minister. Ja, echt! Tot op zekere hoogte dan. Ik vind, met vele, vele collega's dat leerlingen de ondersteuning moeten krijgen die ze nodig hebben, liefst in het gewone onderwijs. Kinderen die dat niet écht nodig hebben dus niet. Nou en dat gebeurde ook de afgelopen jaren. Er zijn heel mooie initiatieven tot realiteit gebracht: co-teaching, trajectgroepen, teamtrainingen. En het werkt! Met 120 collega's deed ik er flink aan mee en we trokken een flesje wijn open vanwege de vele goede resultaten!
Het aantal rugzakjes daalt! Daalt????? Eh.... ja echt! Maar de ambtenaren lopen altijd een jaartje achter. En zo is het begonnen.....
"Zo kan het niet langer! De beuk moet erin!"

Dus worden er nu "maatregelen getroffen" die de geschiedenis jaren terug draaien, keihard werkende leraren frustreren, kinderen in de goot terug gooien en heel, héél veel geld gaan kosten. En we waren zo lekker bezig!

We waren het eens, de minister en ik.
Maar ik zie wat er dágelijks gebeurt. Mevrouw van B. ziet wat haar ambtenaren haar in excelsheets van vorige jaren voortoveren. En dan kloppen de getalletjes ook nog eens niet. Een leerling in het praktijkonderwijs-met-rugzakje-en dyslectie komt als "plus drie" in het overzichtje. Nu nog hebben de PIPO (Project Implementatie Passend Onderwijs) -ambtenaren het moelijk de gegevens te presenteren. Het blijft "een indicatie". Het wordt dus nog erger.

Ik maak me ernstig zorgen over de vlekjes, net als de minister. Want ik wil óók de staatsschuld beheersen. Alleen heeft de minister het over andere vlekjes dan ik.
Mijn oude moeder heeft me geleerd beleefd te blijven.
Dus zeg ik niet in het openbaar, dat onze minister op elk gebied niet alleen vlekjes, maar grote vellen voor haar ogen heeft. Ik zou niet durven.

4 opmerkingen:

  1. Het aantal rugzakjes daalt!? Dat lees ik graag, maar helaas voor het eerst! Zegt het voort...mooie blog weer Peter!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja echt, maar ministerie werkt mwet oude gegevens

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hannes Minkema4 maart 2012 om 17:47

    OCW werkt wel vaker met oude gegevens, als dat het voorgenomen beleid steunt of althans niet dwarszit. Soms worden gegevens onder tafel geveegd.

    Zo weet elke schoolleider per 1 oktober hoeveel onbevoegde leraren zijn team telt en hoeveel lessen er on- of onderbevoegd worden gegeven. Dat zijn schrikbarende aantallen.

    Daarop wil OCW niet graag worden aangekeken, want het bestrijden van het lerarentekort lukt slecht (geen wonder, OCW doet er niks tegen). Dus tonen ze in de jaarlijkse 'Nota Werken in het Onderwijs' graag de cijfers uit reeds vervlogen jaren. Dan lijkt het mee te vallen. En de Inspectie hoeft niet te controleren op de actuele getallen. Schoolbesturen mogen de inzet van onbevoegden voor de Inspectie verzwijgen.

    Komt nog bij dat OCW de cijfers voor 'bevoegde' en 'studenten & zij-instromers' optelt en de hele berg 'gekwalificeerde leraren' noemt. Je vraagt je af waarom die studenten nog studeren als OCW hen toch al gekwalificeerd vindt. Maar het leukt de cijfers op, dus waarom niet?

    Intussen heeft OCW van hun website www.bevoegd.nl de gegevens op schoolniveau verwijderd. Liever zwijgt OCW over die gegevens dan te zorgen dat ze kloppen en up-to-date zijn.

    De nieuwste verdwijntruc is het afschaffen van de informatieve OCW-website www.onderwijsincijfers.nl. OCW laat het leveren van cijfers voortaan aan de scholen zelf over. Lekker betrouwbaar en zo. Zullen we de NS voortaan zelf laten vertellen hoeveel treinen er op tijd rijden? Dan zitten we binnenkort tegen de 100%, wedden?

    Kortom, met cijfers gaat OCW creatief om. Niettemin heeft OCW de onvervreemdbare grondwettelijke taak om toe te zien op de kwaliteit van het onderwijs en de bekwaamheid van onderwijsgevenden. Dat kan OCW dus niet afschuiven op de scholen. Mij lijkt zo'n missie beter te slagen als je eerlijk en open bent over de feiten. Ook als ze een tijdje wat minder fraai zijn.

    Of misschien juist dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Al eens nagedacht wat een rugzakje opbrengt? Onze zoon (diagnose Asperger) kan na 7 jaar rugzakje waarschijnlijk later zelf de kost verdienen. Hij zou eigenlijk naar het speciaal onderwijs gaan en viel als kind bijna voortdurend uit. Tot het rugzakje er was. Hij heeft nu zelfvertrouwen, enige sociale vaardigheden en zit goed in zijn vel.
    Het is absurd dat dit voor jongere leerlingen straks niet meer mogelijk is....
    Een moeder

    BeantwoordenVerwijderen