dinsdag 27 maart 2012

Blokken

Mijn nieuwe boekje gaat deze week naar de drukker. Ik heb geleerd van Erno dat ik de social media meer moet gebruiken in het onderwijs. Dus heb ik mijn boekje Tweets opgenomen.
Bij hoge uitzondering een voorproefje:

TWEET 6
Ik blok u nu, want u wilt gewoon niet luisteren


Een aantal politici twittert ook. Eigenlijk weet ik niet wat het doel daarvan is. Er zal iets achter zitten, want ik kan me niet voorstellen dat ze dat als ontspanning doen. Soms gaan zelfs twee politici met elkaar "in debat" via Twitter.
Toen het laatst over passend onderwijs ging, discussieerde ik mee. Een van de woordvoerders onderwijs van een van de regeringspartijen verdedigde het beleid met verve. "De klassen in speciaal onderwijs worden wel wat groter, maar nog lang niet zo groot als in regulier onderwijs". Tja, dat is nogal logisch lijkt me. Het is tenslotte speciaal onderwijs. Daar zitten leerlingen die veel meer individuele aandacht nodig hebben. Kleine groepen is dus een vereiste, anders is het geen speciaal onderwijs meer.
Ik probeerde in mijn tweets dit dan ook duidelijk te maken.
"Het zit toch in het specialisme van de leraar", typte de man terug, "en niet alleen maar in kleine groepen".
"Nee, niet alleen daarin, maar dat is wel een voorwaarde".
Zo ging het even heen en weer en het werd een hele discussie. We werden het niet eens en andere lezers gingen zich er mee bemoeien. We probeerden aan de politicus duidelijk te maken hoe speciaal onderwijs in elkaar zit.
Op een bepaald moment stokte de discussie en de volksvertegenwoordiger twitterde dat hij me zou blokken en niet langer met me in discussie wilde gaan.
Inderdaad werd het contact verbroken en de discussie stokte.
De volgende dag bleef het incident nog in mijn hoofd. Collega Joop van de School met de Bijbel, groep 7 vroeg me: "Heleen gáát maar door. Ik weet wel dat ze ODD heeft, maar ik vind het knap lastig! Ze irriteert me met haar doordrammen! Hoe doe ik dat ‘in passend onderwijs’ ?"
Daar heeft die meneer van de regering vast een antwoord op:
Blokken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten