dinsdag 1 mei 2012

Het kan echt, maar anders!

Soms lijkt het alsof ik tegen passend onderwijs ben. Dat is niet zo, tenminste niet tegen de grondbeginselen. Wel ben ik tegen de manier waarop goede ideeën enorme slecht worden ingevoerd: met dwang en zonder enige kennis van zaken. Zwavel en pek en dan ook nog op zo'n manier dat de hele onderwijswereld, inclusief ouders op zijn kop staat. Hoe bont kun je het maken.....
Er zijn drie redenen om een kind te verwijzen naar speciaal onderwijs:
1. de groei van een kind op regulier onderwijs stopt en komt niet meer op gang. Kortom: het kind komt op bepaalde gebieden niet verder, wat men ook probeert
2. het kind voelt zich doodongelukkig, omdat het zich anders voelt, anders behandeld wordt en daardoor in zijn/ haar schulp kruipt of ongewenst gedrag gaat vertonen
3. het kind wordt een gevaar voor zichzelf of anderen

Maar ik ben het hardgrondig eens met mensen die zeggen dat dit in veel gevallen voorkomen kan worden. Een kind met ADHD of PddNOS of slechthorendheid hóeft niet altijd naar speciaal onderwijs. E.e.a. is afhankelijk van de aard en de ernst van de handicap, maar ook van de wijze waarop regulier onderwijs is ingericht. En nou moeten we niet ingewikkeld gaan doen met toetsen en testen of allerlei enge systemen: het gedrag van de leraar is zéér belangrijk. Het NIVOZ (Marcel van Herpen) noemt "pedagogische tact". Natuurlijk zijn er mensen die het geitenwollensokkentaal vinden, maar ik hou van de man! Want dáár ligt de kracht van een goede leraar! Dát is zijn of haar instrument: een mengeling van ervaring, zin in hebben, kennis en weet ik wat al niet meer..... Is Van Herpen eigenlijk onderwijzer geweest? Moet haast wel.

Als we dát nu eens met elkaar willen inzien:
de kracht van de leraar!
Al die bolletjes en streepjes linksom of rechtsom zien er prachtig uit in een volgsysteem, maar garanderen die een excellent pedagogisch klimaat?
Als we nu eens de leerling en de leraar als uitgangspunt zouden nemen en niet "als je verwijst gaat je kop eraf!" en dan ook nog de goede (die bestaan wel degelijk!) ambulant begeleiders en leraren de vrijheid zouden gunnen om sámen goed-onderwijs-te-realiseren, moet je dan eens kijken!
Hoeft ook gen cent meer te kosten. En weet je, dan houden we de lol er ook nog in... in plaats van een chaos te veroorzaken, voor ouders, leerlingen en leraren.
Huh... vlekjes? Het zou wat!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten