zaterdag 12 mei 2012

Hoe lang hangen de slingers?

Na het intrekken van de bezuinigingen op passend onderwijs ging de vlag uit. Terecht. Vooruitgang moet je vieren. Op 11 mei besloot de minister dat invoering van de wet een jaar wordt uitgesteld. Ambulante begeleiding is zelfs nog tot augustus 2016 "in de race". Ik beken... ook ik heb nu slingers opgehangen.
Er zit nog wel een addertje onder het gras: het is wél de bedoeling dat 1e en 2e Kamer nog voor de zomervakantie stempels en handtekeningen onder de wet zetten. Hoe lang hangen de slingers? Weet men wat men tekent?

In de wet staat nog steeds geen enkele garantie dat de zorgmiddelen besteed gaan worden waarvoor die bedoeld zijn.
Nog steeds staat de "verevening"op de rol. Dus zal het oosten van het land soms miljoenen moeten inleveren en dus vele banen moet schrappen, alleen een paar jaar later.
Nog steeds is er in de wet geen enkele garantie voor ouders opgenomen dat ze iets in de melk te brokkelen hebben als hun kind hulp nodig heeft....

Kinderen die extra zorg nodig hebben zullen in regulier onderwijs blijven en dat is uitstekend! Maar nog nergens is geregeld dat er ook gegarandeerd wordt dat regulier onderwijs dat ook aan kan, ook niet na een paar jaar.

Het geeft even lucht, iets meer tijd. Maar de wet gaat door. Over een paar maanden wordt dit bekrachtigd met handtekeningen. De invulling komt nog? De lekken worden nog gedicht? Want de wet is nog steeds zo lek als een mandje. Alleen het water zal er wat later uit sijpelen. De wet wordt echter wel vastgesteld.

In de komende jaren zal er volop ingezet moeten worden op de expertiseverbetering in regulier onderwijs. Leraren moeten in staat gesteld worden hun zwaardere taak te kunnen waarmaken en dat gebeurt niet door extra klasjes te maken. "Nu komt het allemaal goed" is te optimistisch.

Ouders, leraren, begeleiders, pschychologen, psychiaters moeten de komende jaren enorm hun best doen om hun positie te herwinnen. Daar moet voor geknokt worden, vanaf maandag dus. En dat kost niet meer geld! Wel meer redeneren vanuit de grondslagen van de wet: goed onderwijs voor alle kinderen, zodat het woord "uitvaller" uit Van Dale geschrapt kan worden en men bij de term "thuiszitter" aan een tweepersoonsbank denkt en niet aan "verloren leerlingen".
De bittere smaak van de wanstaltige beschuldigingen dat ouders slecht opvoeden, leraren lui zijn, psychiaters maar kinderen misvormen door er etiketten op te plakken moet uit de bek gespoeld worden. Het Eliassyndroom moet vervagen en als "misser" gezet worden naast de mislukte poging het land te verbeteren met de inmiddels afgeschoten regering.
Ik heb, na de recente successen, stille hoop dat de onderwijswereld dit samen met betrokken ouders voor elkaar krijgt. Iedereen moet zich echter wel realiseren dat er na 1 augustus 2014 geen rugzakjes meer aangevraagd kunnen worden. En op die datum moet er dus iets anders zijn waardoor begeleiding en ondersteuning gegarandeerd is als dat nodig is.

Dit weekend heb ik de successen gevierd, samen met mijn vrouw, die het wél allemaal snapt. Maar de slingers laat ik niet te lang hangen. Er moet gewerkt worden, heel hard!
Ook zonder enorme bureaucratie en stempeltjes en met hetzelfde budget is iets moois te bouwen.
Vraag het maar aan de leraren en ouders. Maar vráág dat dan ook en laat het niet alleen aan besturen over.
Het #passendonderwijs mag van twitter niet verdwijnen! En in de praktijk uiteraard al helemaal niet. Maar dat spreekt vanzelf. Toch?


1 opmerking:

  1. Ik ben het 100% met je eens. Zoveel mogelijk kinderen moeten naar het reguliere onderwijs kunnen. Daarvoor moeten wij meesters en juffen wel een degelijke bijscholing krijgen in zorg geven in de klas. En als de politiek zo nodig wil bezuinigen, fijn, maar laat de rest dan aan ons over. Wij leerlingen, ouders, docenten en therapeuten zijn de experts. We hebben geen behoefte aan inmenging van z.g. experts van buitenaf.

    BeantwoordenVerwijderen