vrijdag 30 november 2012

LIA de mist in

Dat passend onderwijs niet alleen een uitdaging wordt voor leraren, maar ook gepaard zal gaan met de nodige inspanning, hoofdbrekens en door gebrek aan goede wetgeving soms hoofdpijn, moge duidelijk zijn. Het is daarom uitstekend dat vakbonden zeer kritisch zijn.
Eerder werden politici "op het matje geroepen" omdat men goochelde met getallen of gewoon onwaarheden verkondigde. Prima, want in het onderwijs stellen we juistheid en accuratesse op prijs. Dat nu juist de LIA, leraren in actie, de mist in gaan met onwaarheden, verdriet me zeer!
De LIA heeft de Dijsselbloemprijs uitgevonden. Die prijs wordt uitgereikt aan laten we maar zeggen, die politicus die er echt een zootje van maakt met betrekking tot onderwijs.
Velen zullen het met de LIA eens zijn dat Mevr. Van Bijsterveldt dit jaar wordt genomineerd.

Maar eh.... Ruard Ganzevoort?
Dat is toch die senator die zich pro-leraar heeft ingespannen in het 1040- uren debat?
In de Eerste Kamer heeft de heer Ganzevoort een motie ingediend om in het Primair Onderwijs (ja LIA, dus helemaal niet voor Voortgezet Onderwijs.... foutje!) te pleiten voor een extra opvangmogelijkheid binnen samenwerkingsverbanden. Dit, om te voorkomen dat leerlingen in het basisonderwijs geschorst zouden worden en thuis komen te zitten. Hulde dus!
LIA gaat echter tekeer tegen die motie omdat "de heer Ganzevoort het moelijk maakt om leerlingen met gedragsproblemen -die de leersituatie in de klas voor medeleerlingen en de leraar onmogelijk maken- te schorsen.

LIA maakt hier dus fout na fout. Als je de moeite neemt om de motie te lezen, zie je dat met deze motie voorkomen wordt dat leerlingen thuis komen te zitten. Met zo'n tussenvoorziening, die bepleit wordt door de indiener van de motie, wordt een extra mogelijkheid geschapen om deze kinderen "die zo verschrikkelijk lastig zijn" in het basisonderwijs toch een plek te geven. Er staat helemaal niet dat ook de allermoeilijkste kinderen in de klas moeten blijven. Door zo'n voorziening wordt er juist een mogelijkheid extra geschapen om deze kinderen toch passend onderwijs te geven, buiten de reguliere setting.

Nu kan iedereen een fout maken, maar als er één senator is die de moeite genomen heeft om zich te verdiepen in de mogelijkheden en moeilijkheden van passend onderwijs, is het Ruard Ganzevoort wel. Daarmee heeft hij blijkbaar een kennisvoorsprong op een groep leraren die e.e.a. totaal verkeerd lezen en/ of interpreteren.

De oproep van LIA geeft een verkeerd beeld van Ganzevoort, van passend onderwijs, maar doet ook zeer de wenkbrauwen fronsen over kennis van zaken binnen de LIA......
en dat verdriet me....
Zeer.

5 opmerkingen:

  1. Het verdriet je. Zeer zelfs.

    Je hebt een argument dat op het oog hout snijdt. Ik weet verder weinig van deze kwestie, maar het argument klinkt redelijk overtuigend.

    Wat ik wil weten: hoe heb je je zienswijze en je kritiek naar LIA gecommuniceerd? Want een club leraren die je aan het hart gaat, wier misvatting je 'zeer verdriet', die zou ik niet zomaar publiekelijk en zonder weerwoord afbranden.

    Daarom ben ik benieuwd naar de manieren waarop je met LIA in contact bent getreden, hun je kritiek hebt doen toekomen, wat daarop hun reactie is geweest.

    LIA heeft een mailadres en een open forum. Heb je een van die mogelijkheden benut?

    Als je hier je kritiek op LIA direct en ongezouten en zonder contact met die club op het web hebt geslingerd, zou me dat verdrieten.
    Zeer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb LIA benaderd via hun site waarop ze oproepen om op/ tegen Ganzevoort te stemmen en ik heb hen een mail gestuurd. Graag ga ik met hen in overleg, want dit is niet des "LIA'S". Ik hoop dan ook van harte dat men hun vergissing inziet en erkent.

      Peter Mol

      Verwijderen
  2. We zijn het hopelijk eens dat de gewenste volgorde is: eerst contact opnemen met LIA, gedachten wisselen, en dan pas bij uitblijven van een vergelijk publiekelijk in de kritische pen klimmen. Zo zou ik het tenminste doen bij een club die mij aan het hart gaat.

    Jij plaatste je kritiek hier op zondagochtend. Je LIA-forumbijdrage was pas van zondagavond. Was je mail aan hen dan nog van vóór zondagochtend? Heeft LIA wel kunnen reageren op je kritiek, voordat je die hier zo ongezouten leverde?

    Beetje impertinente vragen, ik besef het, maar ik kom graag op voor het publieke imago van de beste lerarenvakbond van Nederland.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Collega,
    Prima dat je opkomt voor het LIA, dat verdient men. De nominatie is echter openbaar en de steunbetuigingen daarop ook. Hiermee geeft men gelegenheid en vraagt men zelfs om openbaar te reageren. Overigens brandt ik niemand af, maar geef wel kritiek.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Peter,

    Hierbij sluit ik me niet aan bij bovengenoemde 'discussie'. Die staat volledig los van de inhoud van je boodschap.
    Hulde voor je verhaal. De tussenvoorziening (of het creeeren van de mogelijkheden ervoor) is iets waar ik ook voor sta en ga. Want dat is Passend Onderwijs. Onderwijs geschikt voor ieder kind 'normaal waar mogelijk, bijzonder waar nodig.'
    De nominatie van de LIA doet geen goed aan het gedachtegoed van Passend Onderwijs, maar ze maken zichzelf hiermee ook ietwat ongeloofwaardig.

    BeantwoordenVerwijderen