vrijdag 30 november 2012

Niet eens met LiA

Ik heb met verbazing de herziene nominatie van Ruard Ganzevoort voor de Dijsselbloemprijs gelezen. Ik ben voor veel besturen en scholen in het land werkzaam en spreek zeer regelmatig met leraren. Vooral in het voortgezet onderwijs kom ik veel vragen en ongerustheid tegen. Vaak koppelt men die gevoelens aan het doorgaan van Passend Onderwijs. Mijn taak is het o.a. om uit te leggen dat de toename van gedragsproblematiek op de scholen niet het gevolg is van de stelselwijziging. Of Passend Onderwijs een juist stelsel is om het hoofd te bieden aan die toename, hangt af van de invulling van de wetswijziging door de besturen en scholen.
Nog voordat de heer Ganzevoort zijn motie indiende, is er vanuit ons centrum een initiatief gepromoot: de trajectklas. Niet een opvanggroep in de school, maar een lokaal waar even een rustpunt is voor een leerling als het in de klas niet goed gaat, gekoppeld aan steun van een specialist aan de docent(en). Hierdoor is het schorsen enorm teruggelopen in de scholen met zo'n klas. Niet omdat het schorsen moeilijker is geworden, maar omdat het minder noodzakelijk werd. Scholen zijn enthousiast.
Of Passend Onderwijs de oplossing is voor de toenemende problematiek, valt te betwijfelen, vooral als samenwerkingsverbanden / besturen er zonder overleg met hun leraren een nieuw bureaucratisch systeem van maken. Passend Onderwijs geeft besturen en scholen echter de mogelijkheid het onderwijs beter in te richten. Of men daarin zal slagen zal moeten blijken.
Maar die mogelijkheid wordt wel geschapen, zeker na de aanpassingen die zijn toegepast in de wetswijziging o.a. door Ganzevoort. Mogelijkheden die onder een ongewijzigde wet niet aan de orde waren.
De tekst die de nominatie van de heer Ganzevoort toelicht, is een uiting van ongerustheid. 
Die ongerustheid wordt echter zeer onterecht gekoppeld aan (de motie van) Ganzevoort.
De motie maakt schorsen niet moeilijker, maar geeft een oplossing als schorsen noodzakelijk is.

Aan de scholen/ besturen nu de stap om het onderwijs beter in te richten om de toenemende gedragsproblematiek het hoofd te kunnen bieden en waar mogelijk te voorkomen. 

Ik betreur het zeer dat we door ons gesprek jullie zienswijze niet hebben kunnen veranderen. De stelling "motie Ganzevoort maakt schorsen moeilijker" doet geen recht aan de inspanningen van Ruard Ganzevoort, de mogelijkheden binnen Passend Onderwijs, maar ook niet aan scholen die wel al heel goed bezig zijn en schorsen niet nodig hebben om goed onderwijs te kunnen geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten