donderdag 4 oktober 2012

ONVOORSTELBAAR PRUTSWERK

De conceptwet passend onderwijs is in de Eerste Kamer besproken. U weet dat ik zeer kritisch ben over dit plan. Veel belangrijker is dat er heel veel kritische vragen gesteld zijn door de politici en ook werd er veel kritiek geuit. Vooral Groen Links en D'66 zien het eigenlijk helemaal niet zitten. Maar ook de VVD heeft bedenkingen. Toch zal de wet er door komen. De Raad van State, toch niet het minste adviesorgaan, voorziet grote moeilijkheden. En de minister zegt: "De Raad van State is redelijk mild met oordelen". Een leugen waar je neus een meter van groeit.
Je hoeft er niet voor doorgeleerd te hebben om te zien dat deze wet tot moeilijkheden leidt, ondanks alle inspanningen van samenwerkingsverbanden, leraren enz.
Het gaat dus mis en kinderen, ouders en leraren zijn de dupe. Alle kinderen en ouders, én de belastingbetaler.
De Eerste Kamer zal akkoord gaan.
Ik snap dat niet.
Prutswerk.
Onvoorstelbaar prutswerk!
Om te janken.

2 opmerkingen:

  1. Het is wachten op de grote Parlementaire Onderwijs Enquete... Helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat kunnen we zelf doen? Van meet af aan publieke aandacht vragen voor dit publieke probleem. Vaak, luid, en zichtbaar.

    Tonen dat Passend Onderwijs weer zo'n tekentafelproject is waarvan we er in het onderwijs al teveel hebben gezien: zonder evidentie, zonder draagvlak bij de uitvoerenden, zonder voldoende voorbereiding en scholing, hup het onderwijs in geplonst.

    Tonen tot welke wantoestanden dat leidt, met cijfers en met casussen.

    Tonen hoezeer Passend Onderwijs ingrijpt in de lespraktijk voor *alle* leerlingen, en het probleem dus *iedereen* treft.

    Tonen dat straks besturen en leraren wanhopig schaarse middelen (tijd, geld) zullen aanwenden om Passend Onderwijs te 'redden' ten koste van onderwijs aan de rest.

    Tonen voor welke didactische onmogelijkheden leraren staan als ze in een klas van 30 leerlingen uitdagend, prikkelrijk en zelfverantwoordelijk onderwijs moeten combineren met prikkelarm gestructureerd onderwijs met hoge mate van docentsturing voor autisten, activerend onderwijs met de-activering voor ADHD-ers, beelddenkers recht moeten doen tegelijk met de NLD-ers en slechtzienden, hogere eisen aan taalvaardigheid maar de lat lager voor de dyslecten in je klas enzovoort.

    De onderwijspolitiek is hartstikke gek geworden. Eerst door goedlachse amateur Marja onderwijsminister te laten spelen. Daarna door haar continu ruim baan te geven voor idiotie: Passend Onderwijs, 1040 uur, taal- en rekenfetisjisme, langstudeerboete, prestatieloon, en nog zo wat.

    Met de vingerlikkend rechtse Zijlstra en Elias aan haar zijde, die vanuit hun ideologie menen dat alles vanzelf goed komt zolang OCW de verantwoordelijkheden, het geld en de macht maar afschuift op private bestuurders en hun vazallen die dit wel even gaan 'managen'.

    Goedemorgen, Peter!

    BeantwoordenVerwijderen