zaterdag 2 juni 2012

Het komt wel goed schatje

Er is een reclame op TV waarin moeder tegen zoontje zegt: "Komt wel goed schatje". Later herhaalt zoonlief dit tegen vader die mopperend uit zijn werk komt vanwege een misgelopen promotie.
Hier kunt u lezen welke antwoorden de minister geeft op vragen uit de Eerste Kamer betreffende passend onderwijs:

http://www.passendonderwijs.nl/nieuws/antwoorden-schriftelijk-verslag-naar-eerste-kamer

Klik ook de links onderaan de pagina aan!
Trekt u er maar een paar uurtjes voor uit. En dan nog eens nalezen. Het heeft allemaal een hoog "het komt wel goed schatje-gehalte". Op de opmerking dat leraren en ouders zich zorgen maken over het verdwijnen van de begeleiding antwoordt de minister "dat is onterecht". Tja, zo kan ik het ook..... En op de opmerking dat driekwart van de leraren niet met al die verschillen om kan gaan antwoordt ze: "Ik heb er vertrouwen in dat...." het dus allemaal goed komt????? En over het verdwijnen van de expertise "ben ik in overleg met de vakbonden".
Op geen enkele wijze maakt de minister duidelijk waar ze al dat vertrouwen op stoelt. Onderzoeken? Nee, die zijn er niet. Zijn resultaten straks te meten? Nee, want al de getallen zijn indicatief. Komt er niet meer bureaucratie in plaats van minder? Nee, ik stel een waakhond aan..... Waf?

Maar...... ze gaat "monitoren" hoe de leerlingen-met-ondersteuningsbehoefte voldoende aandacht/ steun krijgen. Dan heeft ze mazzel, want die leerlingen zijn er straks niet meer. De onafhankelijke indicatiestelling vervalt, diagnoses zijn uit den boze en ouders wordt niks gevraagd. Heeft een leraar een begeleidingsvraag? Oeps... dat kost geld, dus effe volhouden Jan! En anders school je nog maar even bij hoor. Er zijn dus straks helemaal geen vlekjes meer. En dat "schorsen" in de wet wordt opgenomen, is omdat de minister het dan in de gaten kan houden. Schorsen mag. En, geeft ze toe, dat zullen vooral leerlingen met gedragsproblematiek zijn. Cluster 4. Hoezo dan? En, ze ziet ook een oplossing: we gooien er een sociaal-emotionele training tegenaan. Tja, een soort Haarlemmerolie. Helpt altijd. Want we maken ons niet meer druk wat er nu eigenlijk aan de hand is met een leerling, want dat is taboe: diagnóse, he bah! Al die rare psychiaters en "-gogen": sociaal-emotionele training!
We gaan handelingsgericht aan het werk: we pakken áán, we hándelen, en wat er nu feitelijk aan de hand is... och... dat geplak van etiketjes! De leerling gedraagt zich niet, dus duwen we hem een sociaal-emotioneel programma door de strot en dan moet het wel lukken toch?

Leraren en ouders maken zich zorgen stelt men. Uit de vragen van de leden van de Eerste Kamer blijkt dat men zich daar ook zorgen maakt: wordt het geheel niet gedomineerd door bestuurlijk gedoe van m.n. de grotere besturen?
"Komt wel goed schatjes", zegt de minister tegen de leden en ouders en leraren.

Ik had eerder mijn twijfels over het effect van de enorme stelselwijziging passend onderwijs. De vaagheid, het rommelige implementatieproces en het steeds maar weer benadrukken dat het toch zo schandalig is dat "we" kinderen afschrijven. Ja, ja, deze wet is erop gericht dat kinderen het béter krijgen. "Ik heb er vertrouwen in dat...."
Nou, ik niet!
Na de antwoorden op de scherpe vragen uit de Eerste Kamer (die de zeer negatieve effecten wél verwachten en kunnen en durven benoemen) is mijn mond open en broek totaal afgezakt.
Het komt wel goed schatjes......

Ik vind het bijzonder ongepast!


1 opmerking: