maandag 4 juni 2012

Miljoenen besparen

Misschien zit ik er helemaal naast. Dat is ook wel eens leuk, het lokt discussie uit.
We krijgen teveel medicijnen en verbandmiddelen in één keer. Vaak wordt een deel niet gebruikt, want ineens is een patiënt te dood om ze op te gebruiken of is de kwaal te snel over.
Maak kleinere verpakkingen, zegt de minister, dat spaart miljoenen.

De plaatselijke Chinees geeft ook altijd te veel. Veel te grote porties, we eten er twee dagen van.
Maar waar betaal je nu eigenlijk voor? Voor die bami of die hete saus? Welnee, dat bepaalt maar een fractie van de kosten. Je betaalt het eten, okee, maar de grootste post is personeel en gebouw en apparatuur. Als de porties kleiner zouden zijn, zou je niet veel minder betalen. Misschien een paar dubbeltjes.

Is dat ook niet zo met die medicijnen? Betaal je de grondstof voor die pillen? Volgens mij betaal je voor de research, onderzoek en ontwikkeling, de apparatuur, het laboratorium, het personeel, het vervoer enz.
Natuurlijk is het doodzonde om de overtollige medijnen weg te gooien, maar eh... zouden we nu de helft gaan betalen voor een doosje waar in plaats van 20 pillen, 10 pilletjes verpakt zitten? Ik geloof er geen snars van.

De Chinees mag van mij minder bami in die bakken stoppen en minder pillen in een doosje vind ik prima. Maar om nou te denken dat we dáármee de euro redden en miljoenen besparen.....

Maar misschien heb ik het wel mis hoor.....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten