maandag 21 mei 2012

Het moet anders

Ik was vandaag op werkbezoek. In een klas van een basisschool (groep 6) en op een HAVO (wiskunde). Zo'n regelmatig bezoek vind ik nodig (en bijzonder leerzaam!), want anders ben ik de hele dag bezig met "passend onderwijs op papier". En daar word ik niet altijd blij van.
De leerkracht van die groep 6 begon en mijn hart sprong open: "Ik ga jullie vertellen hoe het komt dat het 's nachts donker is". Niet dus: "Weet iemand waarom...?" Een kanjer, die juf. Ze doet waar ze voor is opgeleid: les geven. Alle kinderen gingen ook direct rechtop zitten in een houding van "nu gaan we het krijgen hoor!" Ze wist het zelf niet, maar dat was een staaltje van passend onderwijs. Want als je vraagt "Weet iemand waarom...?" dan reageren er enkele kinderen. De rest van de klas denkt: "Geen idee, ik houd mijn mond maar". Nu ging de juf vertellen, iets uitleggen! Mét bordtekening zelfs! En daardoor ging zelfs het ergste vlekje rechtop zitten.

De wiskundeles was ook fantastisch. Op de HBS-B afdeling van het Pius X college bakte ik er niet veel van, wiskunde. Ik pakte elke keer verkeerde formules en snapte er geen hout van dat "het niet mooi op nul uitkwam".
Deze leraar wiskunde legde iets uit en vroeg daarna: "Wie wil het op een andere manier nog eens uitgelegd hebben?" Niet dus: "Wie snapt het niet?" want tja, dán je steek je je vinger niet op...
Pareltjes. Kleine pareltjes, momentjes, maar zó waardevol!

Als u dit flauwe voorbeelden vindt, snapt u niets van passend onderwijs. Sorry, maar het moet gezegd worden...
Na de les ging ik een gesprek aan over passend onderwijs. Beide collega's begonnen te vertellen over de bijeenkomsten die ze hadden gehad. Over zorgprofielen en verdeling van middelen wegens de verevening.

In het laatste gesprek dacht ik: "Net als ik op die HBS, pakken jullie de verkeerde formule "passend onderwijs" en je snapt er geen hout van. Gelukkig maar. Want stel je toch eens voor dat die verfoeilijke stelselwijziging als effect heeft dat die juf en die docent ánders les zouden gaan geven:
"Als je het niet snapt, mag je even naar de tussenvoorziening". Okee, ik beken: ik stel het scherp en overdrijf misschien, maar toch...... het zál toch niet zo gaan worden... passend onderwijs? Iets búiten de docent?

Iets van "paard achter de wagen" of zo.
Want in Nederlands was ik wel goed, op Pius X.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten